En bransje i endring

17
aug

av Anita Sandvold

En bransje i endring

Robotikk og automatisering – hvordan vil det påvirke regnskapsbransjen?

Vi hører benevnelser som RPA (Robotic Prosess Automation) og AI (Artificial Intelligence), vi prater om at regnskapsbransjen endres og mange økonomitjenester blir borte på grunn av automatisering og robotteknologi. Hva betyr dette for min bransje, hva kreves av investeringer og hva med de ansatte? I denne bloggartikkelen vil jeg forklare hva det innebærer for regnskapsbransjen og hvordan vi i Amesto AccountHouse rigger oss for fremtiden.

Hva er RPA, helt enkelt forklart?

RPA/AI- teknologi er kunstig intelligens og maskinlæring som skal effektivisere og automatisere ulike prosesser innen sitt område. Tenk deg en ansatt som aldri gjør feil, vedkommende jobber 24 timer i døgnet, den gjør akkurat hva den får beskjed om og alt blir loggført. Denne jobben gjøres av en «robot», en robot i form av IT løsninger og systemer som snakker sammen, memorere, lærer og kvalitetssjekker hele tiden mens den gjennomgår nye data. Roboten blir klokere og flinkere jo mer den jobber, den lærer underveis.

Er det bare prat eller handles det?

Det snakkes og menes mye om kunstig intelligens og avansert selvlærende programvare (kognitiv databehandling). Ja, faktisk har vi snakket om det i mange år allerede. Men det krever store investeringer, man må tørre å tenke nytt. Mange bedrifter har ikke muskler til å gjøre slike investeringer, og en ting er høyere teknologikostnader men i tillegg kommer alt som kreves av kompetanse internt. Det blir fort dyrt for bedrifter å skulle gjøre denne type investeringer alene.

Derfor vil det være hensiktsmessig og mer kostnadsbesparende for bedrifter å sette bort utarbeidelse av regnskapstall, og rapportering til skattemyndigheter til et regnskapsbyrå. Det å kunne få løpende rådgivning og hjelp med budsjetter, måloppnåelse og resultat. RPA-teknologien som regnskapsbyrået har investert i sikrer at man i fremtiden slipper manuell håndtering av timelister, reiseregninger, mottak av fakturaer, betaling av fakturaer, innkreving av kundefordringer, samt leverandørgjeld. Nå vil man få likviditetsprognoser og innsikt til enhver tid.

Vi må ikke sovne i sokkene

Fremdeles er det bedrifter der ute som leverer historiske bilag som er 3 måneder gamle, de overholder ikke frister og plutselig dumper en bot fra skatteetaten ned i postkassen deres. Mange leverer sitt regnskapsmateriale 2 måneder etter frist og noen får perioderesultat flere måneder etter faktisk periode. På denne tiden kan bedriftens situasjon ha endret seg drastisk, oppfølging av resultat, likviditet, budsjett og kundefordringer f.eks. hvordan ser de ut?

Når vi kommer til utlegg og attestasjon så ser vi også at det er mange bedrifter der ute som får ansatte til å lime sine kvitteringer på et ark, fylle ut skjema, få reiseregning godkjent før den sendes til attestering. Jeg sier ikke at de er gammeldagse, men det er enkelt å fjerne slike manuelle og tidkrevende rutiner ved hjelp av ny teknologi som mange allerede har investert i.

Ved hjelp av AI/RPA teknologi fjerner vi manuelle oppgaver, en kvittering blir behandlet 1 gang, elektronisk lagret og automatisk sendt til godkjenning. Ansatte sjekker riktigheten og formaliakrav umiddelbart, og utbetalingen skjer automatisk når den blir godkjent. Det er for meg helt uforståelig hvorfor noen fremdeles gjør de gamle prosessene når vi både har automatiske og digitale løsninger som gjør jobben mens du drikker en kaffe med en hyggelig kollega.

Hva med regnskapsføreren? 

Automatisering frigjør tid, samtidig som den da krever tettere oppfølging og skaper nye forventninger. Historisk informasjon basert på en månedlig rapport vil være overflødig, det å ligge i forkant og levere forretningsinnsikt og spesialkompetanse på toppen av regnskap, er det som virkelig vil bli viktig fremover.

Hva gjør vi i Amesto?

Når RPA-teknologien gjør mye av den tradisjonelle jobben for en regnskapsfører tvinger det frem andre kompetansekrav. Derfor har vi i Amesto ansatt de beste rådgiverne i tillegg til at vi har de beste systemene tilpasset våre kunders behov. Når vi spisser den menneskelige kompetansen med robotteknologi kan vi levere sanntidsdata, gi fortløpende innsikt og løpende resultat til våre kunder direkte til din mobil eller PC.

Dette gir oss derfor muligheten til å tilby et helt nytt produktspekter. En ting er at vi investerer tungt i teknologi, men vi investerer enda mer i medarbeidere. Dette for at vi skal kunne levere det beste produktet, med den høyeste kvalitet, vi skal ha de beste rådgiverne, det er denne veien vi må gå for å kunne dekke bransjens fremtidige behov. 

Value for money

Min personlige mening er at bransjen i fremtiden vil se annerledes ut, men vi vil tilpasse oss og levere enda bedre tjenester til kundene våre. Jeg tror at vinnerne i endringsprosessen vi står midt oppi, uavhengig av teknologiske endringer, vil være regnskapskontorene som setter kundens behov høyere enn alt annet og leverer verdi for pengene.

Verdi for pengene betyr ikke korrekt fakturahåndtering eller lønnsutbetaling- (det er en selvfølge), men hvordan vi kan hjelpe kundene med å jobbe smartere og ta bedre beslutninger. Vi skal ta rollen som rådgiver og bruke ny teknologi til det beste for kundene og oss selv.

 

Anita Sandvold

Anita Sandvold

Digital Leder/Leder forretningsprosesser