Søk på dette nettstedet:

5. sep

Hvordan leder man generasjon Z?

Har du opplevd at yngre medarbeidere ikke forstår arbeidslivets uskrevne og skrevne regler? Som f.eks. at de må si ifra når de er syke eller ikke kommer på kontoret som avtalt. Har du opplevd at de er helt avhengig av bekreftelser og trenger omsorg? Kanskje har du opplevd at de er mer vant til å snakke med folk digitalt enn fysisk, og at de sitter på usedvanlig mye kunnskap og informasjon? Du er ikke alene. Ledere og kolleger synes dette kan være overraskende og krevende. Da er det på tide å gå litt i dybden på hvem vi leder.

Handelshøyskolen BI har gjort en undersøkelse blant 1.årsstudentene for å forstå hvilke forventninger denne generasjonen har til arbeidslivet. Lederegenskaper som trekkes frem er de menneskelige og relasjonsorienterte dimensjonene ved ledelse. Det å vise interesse, omsorg og empati er viktig. Rettferdighet i form av bærekraft kommer også frem som viktig i denne studien, og at det her må forstås i form av at generasjon Z (*) ønsker en større balanse mellom jobb og fritid, og at bærekraft ikke lenger dreier seg bare om økologi og økonomi, men menneskene.

Jeg har være HR leder i en bedrift med over 4000 medarbeidere i Norge der de fleste er yngre medarbeidere og jeg kan bekrefte disse funnene. Man kan som leder bli frustrert over at det som fungerte tidligere ikke fungerer like godt nå. Men vær nysgjerrig, sørg for å forstå generasjonen og tilpass lederstilen din. Og ikke minst, sikre at ledere får den ledertreningen de trenger for å forstå denne generasjonen i din bedrift.

Bilde blogg Lene og KHH (002)

Jeg har snakket med Lene Rennemo som gjør nettopp dette i sin rolle som People Development Manager i McDonald`s, og spurt hva hennes erfaring er, og om hun kan dele noen tips:

Lene, kan du fortelle hva som kjennetegner den nye lederstilen?
Den enkleste måten å gripe dette på er å snakke om hva lederne må gjøre annerledes. Vi må endre innfallsvinkelen, og vi må sette soft skills og kommunikasjonsferdigheter i høyt – dette blir bare mer og mer viktig for generasjon Z.

Hvordan vil generasjon Z bli ledet?
Et par viktige punkter man kan ta med seg:

  • De er vitebegjærlige, og de stiller masse spørsmål. Noe vår egen generasjon kan se på som at de er kritiske. Men de spør fordi de vil forstå.
  • Man må bruke mye tid på å svare på spørsmål. Gi informasjon som er mer tilpasset måten de liker å få informasjon på, som korte videosnutter og liknende.

Onboarding av medarbeidere i generasjon Z, har du noen tips her?

  • Ikke gå gjennom alt på en gang. Del informasjonen opp i små porsjoner, de er vant til kort fokustid.
  • Informere om kulturen, verdier og hvordan vi er på jobben.
  • Forklare basale ting også. Mange har sin første jobb og det er lurt å forklare hvordan man skal opptre om man er syk, hvordan man gir beskjed etc.
  • La gjerne onboarding skje på en kreativ måte, gi den stor plass.

Denne generasjonen er vokst opp med Google og andre søkemotorer og er vant til å finne informasjon når som helst. Hvordan påvirker det det å være leder?

Ledere må kunne sakene selv og/eller vite hvor de skal finne informasjonen raskt. Arbeidsgiveren har ansvar for å legge til rette slik at de får akkurat den informasjonen de trenger. Og det må være kortfattet og enkelt.

De unge i dag er oppvokst med digitale flater og mange er mer vant til å snakke med folk digitalt enn fysisk.


Hvordan påvirker dette lederne?
Når du kommuniserer ansikt til ansikt som leder kan det oppfattes som sterkt. For eksempel om du har en approach som en typisk sjef og bare gir beskjed; «Sånn er det», «Du må gjøre dette» etc. Dette kan være overveldende, så et godt tips er å ha en softere approach. Soft skills eller people skills er viktige lederegenskaper. Spesielt for generasjon Z.

Generasjon Z ønsker å være en del av noe, at de bidrar og at de er på vei mot et mål. Derfor er det viktig at lederen er inkluderende.

Har du noen siste tips du vil dele?

  • Se hele menneske. F.eks.: Hva gjør de på fritiden, interesser. Bli kjent med dem.
  • Vær genuint opptatt av medarbeiderens utvikling og karriere. Hjelp de på veien. For å sette det på spissen «De er ikke der for deg, du er der for å hjelpe de på veien».
  • Mestre kommunikasjonen med dem: Noe av det jeg pleier å si er «Don`t tell, ask!» Selv om du vet svaret. De har også mange gode perspektiver og tanker. Sørg for at alle er samlet om målet.
  • De må føle seg verdsatt og sett!

Beskrivelsen ovenfor minner jo sterkt om typisk norsk lederstil. Eller hvordan vi vil bli ledet. Vil det da si at den norske lederstilen er viktigere enn noen gang?
Her svarer Lene: Ja, helt klart sier Lene.

Det er altså essensielt å sette seg inn i og forstå den nye generasjon arbeidstakere. Vær nysgjerrig og åpen. Kanskje må man også ha noen paradigmeskifter?
Min erfaring er at dette er en kunnskapsrik generasjon som er veldig opptatt av å utvikle seg og lære, og som er glad i å samarbeide med kolleger.

Tenk for et herlig mangfold vi har med 4 generasjoner i arbeidsmarkedet samtidig!

(*) Generasjon Z er brukt om personer som er født fra midten av 1990-årene til begynnelsen av 2010-tårene. De er vokst opp med internett, sosiale medier og brukt moderne teknologi hele sitt liv.

 

KARI HANNE HOLLAND-HVERVEN COO/HR Strategy & Leadership Consultant