Søk på dette nettstedet:

28. mar

Nye regler for hjemmekontor

Regjeringens vedtatte endringer i hjemmekontorforskriften trer i kraft 1. juli 2022.
Kjenner du til de nye reglene for hjemmekontor? Forskriften skal gjelde for arbeid som utføres i arbeidstakers eget hjem, med mindre arbeidet er «kortvarig eller sporadisk».

Det er ikke et krav om at hjemmearbeidet må utgjøre en bestemt prosent eller et gitt antall dager for at det skal reguleres av forskriften. Arbeidsgiver må derfor gjøre en konkret vurdering av om hjemmekontorsituasjon er kortvarig eller tilfeldig. Det kan eksempelvis være at arbeidstaker har hjemmearbeid mindre enn en dag i uken, eller at arbeidstaker kun sporadisk arbeider hjemmefra.

Er det imidlertid slik at hjemmearbeidet bærer preg av å være en jevnlig eller fast ordning, krever forskriften at arbeidsgiver og arbeidstaker må inngå en skriftlig avtale om hjemmearbeid. Avtalen kommer i tillegg til den ordinære arbeidsavtalen, og bør si noe om omfanget av hjemmearbeidet, arbeidstid og forventet varighet. Arbeidstakere som kun utfører arbeid i eget hjem vil alltid omfattes av forskriften. Motsatt vil arbeidstaker som jobber hjemmefra i en kort periode, eksempelvis på bakgrunn av spesielle omstendigheter, eller fordi den ansatte arbeider hjemmefra i en ukes tid som et tilretteleggingstiltak i forbindelse med sykefravær, vil ikke omfattes.

Forskriften stiller ikke krav til skriftlig avtale der hjemmearbeid skyldes pålegg eller anbefaling fra myndighetene. I slike tilfeller er det tilstrekkelig at arbeidsgiver gir informasjon etter drøftinger med tillitsvalgte.

ARBEIDSMILJØ OG SYSTEMATISK ARBEIDSMILJØARBEID

Kravene til det psykososiale arbeidsmiljøet gjelder også når arbeidstakeren jobber hjemmefra. Dette er særlig viktig der arbeidstaker arbeider hjemmefra over lengre tid, slik at arbeidstakers kontakt med arbeidsplassen og kolleger svekkes. For å sikre at arbeidstakers sikkerhet, helse og velferd ivaretas, skal arbeidsgiver så langt det er praktisk mulig, forsikre seg om at arbeidsforholdene på hjemmearbeidsplassen er fullt forsvarlige.

ARBEIDSTILSYNET GIS MYNDIGHET TIL Å FØRE TILSYN MED FORSKRIFTEN

Arbeidstilsynet har ikke myndighet til å føre tilsyn i arbeidstakers hjem, men kan for eksempel undersøke om arbeid fra hjemmekontor er omfattet av det systematiske HMS-arbeidet (internkontrollforskriften), og om det er inngått avtale om hjemmekontor når dette er påkrevd. Det skal dessuten fremgå av det systematiske arbeidsmiljøarbeidet at virksomheten har ansatte som utfører arbeid i sine private hjem.

REGLENE FOR ARBEIDSTID

Arbeidsgiver skal alltid sørge for at arbeidstiden er forsvarlig. Dette gjelder også når arbeidstaker utfører arbeid i arbeidstakers eget hjem. Forskriften slår blant annet fast at de samme reglene for arbeidstid skal gjelde ved hjemmekontor som ved arbeid på arbeidsplassen. Arbeidstiden til arbeidstaker som arbeider hjemmefra skal også gå frem av den skriftlige avtalen om hjemmearbeid.

MEN HJEMMEKONTORFORSKRIFTEN OG ARBEIDSMILJØLOVEN GIR IKKE SVARET PÅ ALT

Utgifter og utstyr
Forskriften regulerer heller ikke hvem som skal betale for utstyr og utgifter når en ansatt arbeider hjemmefra. Det er i utgangspunktet opp til arbeidsgiver å avgjøre hvilket utstyr som er nødvendig for at arbeidstakerne kan utføre sitt arbeid. Vi anbefaler imidlertid at man kommer frem til gode løsninger som ivaretar både virksomhetens og ansattes behov i dialog med den ansatte, verneombudet og tillitsvalgte.

Arbeidsgivers styringsrett
Forskriften regulerer ikke arbeidsgivers adgang til å pålegge hjemmekontor, men det er på det rene at arbeidsgivers styringsrett også gjelder i en situasjon hvor arbeidstaker arbeider hjemme. Dette innebærer at arbeidsgiver har rett til å lede, kontrollere, organisere og fordele arbeidet.

Arbeidsgiver kan altså bestemme hvilke arbeidsoppgaver som skal prioriteres, og hvordan arbeidet skal organiseres. Vær oppmerksom på at virksomheten kan være forpliktet til å drøfte endringer med tillitsvalgte og verneombud. Arbeidsgiver kan også bestemme at arbeidstakere på hjemmekontor skal komme tilbake på kontoret, så lenge arbeidsgiver ikke har begrenset styringsretten gjennom eksempelvis arbeidsavtalen eller i tilleggsavtale om hjemmekontor.

Ta kontakt hvis du ønsker hjelp til å vurdere hvilke regler som gjelder, eller har behov for bistand i forbindelse med utforming av avtale om hjemmekontor.

Kontakt oss i dag

 

CAMILLA NØTTVEIT HR Strategy and Leadership Consultant/ Jurist