IT og sikkerhet.

For å bidra til den nasjonale dugnaden mot virussmitte opprettet tusenvis av nordmenn hjemmekontor. Det er viktig! Men vi må ikke glemme IT sikkerhet på hjemmekontoret. Her er noen tips.

Hjemmenettverk 

Selv om det alltid er viktig å ha sikkerhet på hjemmenettverk, er det ikke uvanlig at passord over tid gis til gjester, naboer osv. Dette er svært uheldig når disse nettverkene nå benyttes til å få tilgang til forretningskritiske systemer. 

 

Øk sikkerheten

Bytt passord på hjemmenettverket. Sørg for å ha et kraftig passord. Pass også på at du bytter administrator-passordet på ruteren. Unngå bruk av bedriftens utstyr på usikrede nettverk ved reise. Bruk heller mobilt hotspot over 4G. Bruk VPN om mulig.

 

 

To-faktor system

Tilgang til bedriftens systemer bør alltid beskyttes med 2-faktor autentisering dersom dette er mulig. Det er en økende trend med svindelforsøk der brukerne lures til å gi fra seg brukernavn og passord. 2-faktor autentisering medfører at du trenger en engangskode i tillegg til brukernavn og passord, og gir en betydelig bedre sikkerhet enn passord alene.

Pass på dataene dine 

Når mange medarbeidere skal samhandle fra hjemmekontor er det viktig å være bevisst på hvor data deles. En bør være spesielt varsom med hvordan persondata behandles. Personverndirektivet (GDPR) stiller krav til risiko/konsekvensvurdering av nye systemer, samt til hvordan persondata skal behandles. Dette endres ikke som følge av viruspandemien, og der er derfor avgjørende at bedriften har god kontroll på egne data.