Kundene våre fortjener bedre

15
okt

av Siri Nilssen , 15. oktober 2019

Jeg sier JA!

Når jeg blir stilt spørsmålet: Er det lurt å effektivisere manuelle rutiner og innføre automatiserte løsninger for kundene våre, svarer jeg høyt og tydelig JA. Klart vi skal!  Så når jeg da hører deler av bransjen mumle nei, blir jeg veldig overrasket. Er vi ennå der hvor vi lar egne forretningsmodeller sinke utvikling og effektivisering?

Kundene våre fortjener bedre!

For noen uker siden deltok jeg og 800 av mine bransjekollegaer, på årets bransjekonferanse, Overskudd 2019. Jeg var full av forventning og gledet meg til å få inspirasjon, råd og dele fremtids vyer om hvordan vi skal løfte både oss og kundene våre.

Konferansen var bra, her var det mange spennende foredragsholdere, fine folk, og jeg var litt stolt. Stolt fordi det er ganske stas å vite at vi 800 i salen, sammen med selskapene vi representerer, er regnskapsførere og rådgivere for over 400.000 selskaper der ute. Det er over 80% av alle bedrifter i Norge.

Det forplikter!

Bransjen vår er som de fleste bransjer, i stor endring. Digitalisering, automatisering, roboter og mennesker i en skjønn forening, alt for å levere merverdi til våre kunder. Vi skal gi innsikt, bedre råd og sørge for å levere våre tjenester på en mest mulig effektiv måte. Det er krevende, nødvendig, skummelt og spennende på samme tid! Dette er noe vi har jobbet mye med i Amesto.

Med bakgrunn i det arbeidet vi har gjort, ble jeg invitert og takket ja til å være med på dagens paneldebatt. Administrerende direktør i Regnskap Norge, en representant fra Vipps og en representant fra en av de større regnskapsbyråene i Norge og jeg skulle debatterer om temaet digitalisering i regnskapsbransjen. Men så skjedde det noe som plaget meg og som jeg stadig går rundt og tenker på.

EHF faktura – mas eller en nødvendighet?

Paneldebatten startet bra, vi snakket om kundefokus og bransjens endringsfokus. Etter hvert kom vi inn på det stadig tilbakevendende (og litt kjedelige) temaet – EHF-faktura. Ikke særlig sexy eller nytt, men faktisk et ganske lønnsomt tema. For noen. Studier viser nemlig at næringslivet kan spare flere titalls milliarder kroner dersom EHF-faktura blir obligatorisk. Spørsmålet til panelet var om det ikke burde pushes litt hardere.

Da svarte en motdebattant følgende: «Dere må huske på at dersom vi innfører EHF-faktura på alle kunder vil det medføre at vi fakturerer færre timer! Og da mister vi omsetning».

Sant nok, men kun på kort sikt. Slik kan vi ikke tenke! Vi har en plikt ovenfor våre kunder og oss selv til å benytte oss av alle muligheter til å effektivisere og til å være konkurransedyktige. Tiden vi sparer skal vi benyttet til å gjøre kundene våre enda bedre, gi innsikt og råd inn i fremtiden. Vi kan rett og slett ikke la egne forretningsmodeller skape barrierer for utvikling og effektivisering!

Det finnes flere eksempler på områder hvor vi sammen med kundene kan forenkle manuelle prosesser. EHF-faktura er bare et av dem. Vi må våge å se forbi risikoen for egen timeføring og tenke at effektiviseringstiltakene vi tilfører de 400 000 bedriftene der ute også vil gi regnskapsførere en verdi. Vi skal skape muligheter, og gjøre både oss og kundene rustet for fremtiden, ikke peke på begrensninger. Det begynner med å si JA.

Siri Nilssen

Siri Nilssen

CEO Amesto AccountHouse