Søk på dette nettstedet:

human rigths_2120

Løsningen som gir CFO'en , HR-sjefen og daglig leder innsikten de trenger. 

Amesto Footprint har løsningen for å kunne håndtere åpenhetsloven. Løsningen gir deg en digital verdikjedeanalyse, aktsomhetsvurdering og all rapportering som er nødvendig for å etterlever åpenhetsloven. 

amesto footprint - ditt digitale verktøy for håndtering av åpenhetsloven

Vi hjelper deg i gang med åpenhetsloven.

Nå skal alt frem i lyset.
Åpenhetsloven gjelder fra 1. juli 2022. Loven har som formål å identifisere, synliggjøre og forbedre kritikkverdige forhold i verdikjedene til næringslivet. Kritikkverdige forhold kan for eksempel være forhold som går på akkord med menneskerettighetene, korrupsjon og miljømessige forhold. Både store og mellomstore selskaper, er pålagt å rapportere på kravene i Åpenhetsloven innen 30.06.2023.

 

 

Er du en av de nærmere 10 000 bedriftene i Norge som blir berørt av Åpenhetsloven?
Får du spørsmål om forholdene til dine underleverandører eller forretningspartnere, er du forpliktet til å gi et relevant svar innen 3 uker. I tillegg må du i løpet av det første året dokumentere at dere har gjennomført en aktsomhetsvurdering og iverksatt tiltak for å forbedre forholdene i verdikjeden. For å gjennomføre en aktsomhetsvurdering bør du ha en løsning som gir deg oversikt over alle dine samarbeidspartnere og leverandører.

 

 

Vi hjelper deg med å følge alle kravene i loven.

Løsningen til Amesto Footprint vil hjelpe deg med å kartlegge eventuelle kritikkverdige forhold i verdikjeden din gjennom en aktsomhetsvurdering, og rapportere i henhold til kravene i Åpenhetsloven. Du får et verktøy for systematisk oppfølging av tiltak for å forbedre problemområdene, samt sikre at din virksomhet til en hver tid overholder informasjonsplikten.

VERDIKJEDEANALYSE

Bedrifter som skal rapportere på Åpenhetsloven må ha en oversikt over sine leverandører og partnere, og deres aktiviteter. Loven krever at informasjon og informasjonsflyt i bedriftens verdikjede skal synliggjøres for alle.

Med Åpenhetsloven kan man derfor ikke lenger isolere bedriftens aktiviteter fra leverandørenes og partnerens aktiviteter. Åpenhetsloven blir et paradigmeskifte; vi går nå i en retning der vi anser en virksomhet som en del av et større nettverk av leverandører, underleverandører og relevante forretningsrelasjoner.

Vi hjelper deg med å gjennomføre en verdikjedeanalyse i henhold til retningslinjene i Åpenhetsloven. Vi kartlegger virksomhetens verdikjede, tilrettelegger for informasjonsflyt samt overholder informasjonsplikten.

AKTSOMHETSVURDERING

Åpenhetsloven pålegger rapporteringspliktige virksomheter å gjennomføre en aktsomhetsvurdering. En aktsomhetsvurdering består av å gjennomgå, forebygge, rette opp og redegjøre for hvordan virksomheten følger opp og håndterer kritikkverdige forhold i verdikjedene sine.

I en aktsomhetsvurdering kartlegger vi hvem vi gjør forretninger med, hva vi handler og hvilke prosesser som følges hos våre forretningsforbindelser. En aktsomhetsvurdering identifiserer hvilke leverandører vi må se nærmere på og følge opp. I tillegg vil vi identifisere hvilke aktiviteter som bør prioriteres om det er dukket opp punkter som ikke er forenelig med etisk handel.

Vi gjennomfører aktsomhetsvurderinger i henhold til OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv, slik som anbefalt i Åpenhetsloven.

RAPPORTERING

Aktsomhetsvurderingen består av en rekke rapporteringskrav. Når rapporteringskravene er besvart, må informasjonen tilgjengeliggjøres - først da overholder du informasjonsplikten i Åpenhetsloven.

Vi hjelper deg med å strukturere rapporteringskravene og tilgjengeliggjøre informasjonen gjennom skreddersydde rapporter tilpasset ulike interessenter. Vi brenner for transparens og god kommunikasjon - dine kunder trenger annen informasjon enn dine investorer.

Fra uvitenhet til åpenhet og handling.

- Næringslivet og næringslivsledere har en enorm påvirkningskraft på hvordan samfunnet fungerer, gjennom hvordan de styrer produksjonen av varer og tjenester. Den økte bevisstheten i samfunnet når det gjelder bærekraft gir økte forventninger til transparens og ansvarlighet hos virksomhetene vi handler fra. 

Christine Lundberg Larsen, leder Amesto Footprint

Dette må du vite om åpenhetsloven:

Åpenhet

Åpenhetsloven er en lov som sikrer åpenhet om en virksomhets kritikkverdige forhold. Loven pålegger at kritikkverdige forhold blir avdekket, håndtert, forebygget og kommunisert.

Skjermbilde_bærekraftsmål_466_2

for hvem?

Loven er obligatorisk når to av tre vilkår er oppfylte:​

  • Omsetning over 70 millioner​
  • Balanse over 50 millioner​
  • Over 50 ansatte i snitt i regnskapsåret​

Loven vil også treffe mindre selskaper indirekte hvis de er underleverandører for virksomheter som er truffet direkte.

verktøy for å nå FNs Bærekraftsmål

Næringslivet og næringslivslederen har en stor påvirkningskraft gjennom hvordan de styrer produksjonen av varer og tjenester. Åpenhetsloven har som formål å forløse dette potensialet til fordel for positiv samfunnsutvikling.

Åpenhetsloven er følgelig Norges hovedtiltak for å svare opp FNs bærekraftsmål nr. 8 Anstendig Arbeid og nr. 12 Ansvarlig Forbruk og Produksjon.

Forankring i styre

Loven krever at ansvarlighet forankres i virksomhetens retningslinjer, og det kreves at etiske retningslinjer er en del av den overordnede strategien til selskapet. 

VERDIKJEDEPERSPEKTIV

De kritikkverdige forholdene strekker seg ikke bare til virksomhetens aktiviteter, men inkluderer økosystemet den er en del av. Åpenhetsloven ser på en virksomhet som en del av et nettverk, og for at en selskapet skal kunne sikre at kritikkverdige forhold blir avdekket, håndtert, forebygget og kommunisert, må virksomheten også kunne rapportere på forholdene til sine samarbeidspartnere og verdikjede.


 

Informasjonsplikten

«Enhver» har krav på informasjon om aktsomhetsvurderingene, eneste krav er skriftlig forespørsel. Informasjonskravet strekker seg ikke lengre enn til det virksomheten faktisk vet, og det er lov å svare at området ikke er prioritert og at man ikke ha denne informasjonen tilgjengelig i dag.

ANDRE FORDELER

Å rapportere på åpenhetsloven kan skape flere positive ringvirkninger for en virksomhet.

For eksempel gir aktsomhetsvurderingen større innsikt, innsyn og informasjonsflyt i din bedrifts verdikjede og for bedriftens samarbeidspartnere, dette kan igjen hjelpe virksomheten med å oppdage muligheter for å redusere kostnader, bedre markedsinnsikt og risikostyring.

Dine leverandører

Ditt selskap må til enhver tid vurdere risikoen ved dine leverandører og forbindelser. Og kan du stole på leverandører ved prioritering av oppfølgingsaktiviteter? Du har rett til å holde tilbake informasjon om personlige forhold, men det er din plikt å gi informasjon om brudd på menneskerettigheter.

6 anbefalinger fra Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet vil vektlegge veiledning i den første tiden etter loven trer i kraft. Men tilsynet vil slå ned på omfattende og åpenbare brudd på lovens bestemmelser. Eksempler på dette vil kunne være klare brudd på informasjonsplikten. Les mer om Forbrukertilsynets anbefalinger.

Detaljer om åpenhetsloven

1. juli 2022 trådte loven i kraft og kravet kommer som et resultat av økte fokus på bærekraft, og forventninger til transparens og ansvarlighet hos virksomhetene vi handler fra. Dette er en del av Norges bidrag til å nå FNs 17 bærekraftsmål. Vil du lære mer om åpenhetsloven - ta en titt på bloggen skrevet av Christine Lundberg Larsen, leder i Amesto Footprint.

La oss ta et møte og se på løsningen for åpenhetsloven.

Technology187-466x466