Styrer vi mot en ny konkursrekord? 5 faresignal du bør se etter

18
mai

18. mai 2016

Står kunden i fare for å gå konkurs?

5 faresignal du bør se etter

Juni måned nærmer seg med stormskritt. Sol, sommer, is og jordbær. Men det er ikke bare skyfri himmel overalt. Visste du at juni er den måneden det normalt blir registrert flest konkurser og tvangsoppløsninger?

Lave renter, nulloppgjør, oppsigelser og lavkonjunktur. De svarte avisoverskriftene kaster lange skygger over norsk økonomi, og danner samtidig et godt fundament for å tro at årets juni-måned skal få æren av å sette en heller nedslående rekord.

Den nåværende konkursrekorden (høyest antall registrerte avviklinger) ble satt i juni i fjor. Den gamle rekorden var fra året før. Trenden i 2016 er stigende fra måned til måned. I april i år ble det registrert flere avviklinger enn i noen annen april-måned de siste fem årene.

Og hvordan står det til med dine kunder? Du vet, de du har lånt penger på kreditt, og som du nå sitter og venter på at skal gjøre opp for seg. Vil de bli en del av denne statistikken?

Det er heldigvis ingen som kan si noe sikkert om fremtiden, men det finnes enkelte tegn som går igjen før et selskap går konkurs.

Dette er tegnene du bør være oppmerksom på nå:

1. Kunden har alltid betalt regningene sine på forfall, men i det siste har det begynt å skli litt ut…
2. Kunden lover oppgjør så fort de får inn en større sum penger som er på vei inn, gjerne store summer fra utlandet
3. Kunden lover og lover og lover…
4. Kunden slutter å svare på epost
5. Kunden tar ikke telefonen når du ringer

Kjenner du deg igjen i noe av dette? Da er det på tide ta noen grep.

Det første du må gjøre er å minimere risikoen din ved å unngå å låne ut mer. Krev forskuddsbetaling for videre arbeid, eller lever varer kun mot kontant oppgjør. Vær klar over at å kreve allerede utestående fordringer oppgjort før videre arbeid, kan være risikofylt. Betalinger som er gjennomført til leverandører tre måneder før konkursen kan i enkelte tilfeller kreves tilbakebetalt til konkursboet dersom konkursboet mener at betalingen innebærer en forfordeling ovenfor øvrige kreditorer.

Ofte vil det ikke være så lett å få forskuddsbetaling fra en kunde som er i en presset situasjon. En alternativ løsning vil da være å kreve sikkerhet for betaling. Dette kan være enten gjennom pant, kausjon eller garantier stilt av andre.

Vi ser ofte at selskaper med dårlig likviditet prioriterer hvilke regninger som skal betales. Du bør derfor sørge for at du havner øverst på listen og får dine regninger løpende betalt.

Du rykker normalt oppover listen dersom du har gode purre- og inkassorutiner. Sørg for å ha stramme tidsfrister, og overhold disse. Det er ingenting i veien for å «purre» allerede før forfallsdato, for eksempel med en vennlig påminnelse om at fakturaen din forfaller til betaling om tre dager. Vær oppmerksom på at dersom du vil bruke purregebyr må du vente til 14 dager etter forfall, og purringen må være på papir. Mange vil nok derfor heller forsøke å få pengene tidligere inn, enn å få inn et lite purregebyr.

Dersom du bruker et inkassobyrå må du huske på inkassolovens krav om at inkassovarselet må sendes på papir. Som dokumentasjon kan det være lurt å beholde en kopi av brevet. Inkassovarselet kan sendes når som helst etter forfall, men må ha minst 14 dagers betalingsfrist.

Om kunden din går konkurs, må du gi beskjed til konkursboet om det du mener at kunden skylder deg og eventuell sikkerhet du måtte ha. Ofte er det nok ikke så mye å hente dersom du ikke har sikkerhet, men du bør uansett melde det inn. Her kan det være greit å tipse om at Brønnøysundregistrene har en gratis og helautomatisk tjeneste som varsler deg på epost når det registreres endringer på ett eller flere selskap (Brønnøysundregistrene – produkter og tjenester – abonnement på kunngjøringer). Her kan du enkelt kopiere inn kunderegisteret ditt og bli varslet på epost dersom en av kundene dine går konkurs. Men da er det som oftest allerede for sent…

 

Paul-Gunnar Nakken
Senior Manager
Statsautorisert revisor og autorisert regnskapsfører
Amesto AccountHouse